Bieganie uważane jest za bardzo zdrową formę aktywności fizycznej. Czy do biegania trzeba się specjalnie przygotować? Czy każdy może biegać?

Biegają zarówno osoby młode, dorośli a nawet sprawne osoby w podeszłym wieku. Bieganie jest świetnym sposobem na poprawę kondycji fizycznej. Z biegania wynika szereg korzyści dla zdrowia.

Człowiek codziennie pokonuje pieszo różne dystanse. Dla jednego wyczynem jest przejście dwóch kilometrów, dla innych kilkanaście pokonanych jednego dnia nie robi wrażania. Każda forma aktywności niesie ze sobą pewne korzyści dla zdrowia. Ruch to najlepszy lekarz dla wielu chorób.

Bieganie to między innymi:

  • utrata zbędnych kilogramów
  • spadek ciśnienia tętniczego
  • wzmocnienie odporności
  • poprawa krążenia krwi
  • poprawa samopoczucia
  • zmniejszenie ryzyka chorób serca
  • idealna profilaktyka przeciw cukrzycy

Aby rozpocząć swoją przygodę z bieganiem nie potrzeba specjalistycznego sprzętu. Wystarczą dobre buty do biegania i już można ruszyć w trasę. Jeśli ktoś nie lubi biegać w plenerze zawsze może korzystać z bieżni w klubach fitness. Odpowiednio dobrane obuwie do biegania idealnie tłumi drgania, zapewnia dobrą amortyzację, chroni stopę przed ewentualnymi kontuzjami, otarciami, odciskami. Dobre buty zapewnią komfort w bieganiu.

Są jednak pewne przeciwwskazania do biegania. Należą do nich między innymi:

  • duża otyłość. Jeśli kilka nadprogramowych kilogramów jest niedużo to można próbować biegać. Jeśli jednak otyłość jest duża wówczas lepiej jest zacząć uprawianie sportu od spacerów. Bieganie może okazać się zbyt intensywnym wysiłkiem dla organizmu. U osób otyłych łatwiej również o różnego rodzaju kontuzje.
  • bóle kręgosłupa – jeśli cierpisz na bóle kręgosłupa warto zacząć od konsultacji z lekarzem ortopedą, który zadecyduje czy bieganie jest dozwolone czy też może lepiej zdecydować się na inną formę aktywności.
  • cukrzyca – osoby chore na cukrzycę powinny korzystać z umiarkowanej aktywności fizycznej,
  • choroby sercowo-naczyniowe – może to być przeciwwskazanie do biegania, gdyż jest to sport, który jest dosyć dużym obciążeniem dla serca, które musi wówczas szybciej pompować krew.
  • ciąża- ciąża sama w sobie nie jest przeciwwskazaniem dla kobiet które przed ciążą uprawiały tą dyscyplinę sportu, ale jeśli kobieta chce rozpocząć swoją przygodę z bieganiem będąc w ciąży wówczas nie jest to zalecany czas. lepiej jest odłożyć bieganie na czas po porodzie, kiedy to organizm odpowiednio już się zregeneruje i będzie można bezpiecznie biegać.

To tylko z niektórych przeciwwskazań do biegania. Zawsze w razie jakiejś niepewności lepiej jest zapytać o pozwolenie swojego lekarza, który zadecyduje czy bieganie będzie dobrą formą aktywności i nie spowoduje pogorszenia stanu zdrowia.

Jeśli ktoś ma dobre zdrowie, nie ma przeciwwskazań zdrowotnych wówczas warto zacząć biegać. Z pewnością ten sport przyniesie wiele korzyści zarówno dla ciała jak i dla ducha. Poprawi się zarówno kondycja fizyczna, ale również ma to dobry wpływ na psychikę. Bieganie odpręża, pozwala odciąć się od problemów, zapomnieć o nich. Ponadto podczas biegania wydzielane są hormony szczęścia, stąd właśnie dobry humor po treningach.